Fb Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02

Post on 27-Jun-2015

511 views 0 download

Tags:

Transcript of Fb Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509 Phpapp02

Marketing

Advanced

Over mezelf

@PeterMinkjan

FacebookPro.nl

Agenda

• Metrics • Page Design • Page Promotion • Advertising • Content strategie • Analytics & Tools • Q & A

Content analyse

• x

Metrics

The Metrics

• Deze metrics zijn te zien in nieuwe FB insights. • Switch naar Engelse taal (nog niet beschikbaar in NL).

Fans/Likes

Fans are just your potential audience

Friends of fans

Waardeloze metric

Reach

Aantal unieke gebruikers (zowel fans als niet-fans) die je hebt bereikt.

Engaged Users

People talking about

Aantal gebruikers die laatste 7 dagen interactie met pagina hebben gehad

Virality

Reach/Talking about this = Virality

Probleem

“Alles draait om engagement maar wat is goed?”

Oplossing = IPM

IPM = Interactions per thousand fans

IPM = Interactions per thousand fans

Voordelen IPM

• 1 simpele metric geeft inzage in interactie/engagement

• Periode: 30 dagen i.p.v. 7 dagen

• Vergelijking tussen pagina’s mogelijk

• Van eigen pagina’s score per update en contenttype

• Je hoeft geen dure tool aan te schaffen

IPM per content type

Bron: http://www.conversocial.com/blog/entry/what-do-your-customers-engage-with-in-facebook-photos-top-the-chart

Gemiddelde IPM van 100 grootste Nederlandse pagina’s is 2,65 (periode: oktober 2011)

Hoogste engagement wereldwijd

Hoogste engagement in NL

IPM = 11,47

Reismagazines

1. Reizen Magazine

2. Columbus

3. National Geographic Traveler

Bier

1. Heineken

2. Grolsch

3. Amstel

“Social media experts”

1. KREM Social

2. Social Embassy

3. Info.nl Social Marketing

Marketingblogs

1. Marketingfacts

2. Dutch Cowboys

3. Frankwatching

Exclusief voor M! Facebook fans

Volledige engagement analyse van alle grote Nederlandse Facebook pagina’s.

Nog een reden voor engagement…..

Bron: http://www.bain.com/publications/articles/putting-social-media-to-work.aspx

Verwijzend verkeer

Tip: Maak apart FB segment aan in Google Analytics

Content analyse

• x

Page Design

Pagina checklist

• Mooie profielfoto

• Welkomsttab instellen

• Relevante andere tabs instellen

• Info volledig invullen

• Facebook URL vastleggen

• Fotostrip vullen

• Meerdere beheerders toevoegen

Voorbeeld welkomsttab

Niet technisch of geen zin om zelf te doen?

Enkele goede aanbieders van apps

Content analyse

• x

Page Promotion

Page Promotion

Begin eerst bij je eigen klanten/collega’s/bekenden voor je gaat

adverteren.

Waarom zijn mensen fan?

• Laatste nieuws over merk ontvangen

• Om korting of freebies te ontvangen

• Contests & Give aways

• Om affiniteit met merk te tonen

Like Box op je website

E-mail

Bron: http://www.wisestamp.com/

Maar ook kassabon

Geef fans korting

Geef fans exclusieve content

Bron: www.facebook.com/ClearRiskInc

Die ze nergens anders kunnen vinden

Geef een donatie voor een like

Stop Aids Now! & Postcodeloterij

Jiba & Pink Ribbon

Wedstrijden & Winacties

• Hou je aan de regels

• Hou de prijs relevant

• Maak deelname simpel

• Reserveer budget voor promotie

• Zorg voor share functionaliteit

Dit mag dus niet

En dit ook niet

Hou de prijs relevant

Tenzij je een Apple dealer bent zijn dat dus geen Ipad’s.

Maak de prijs aansprekend

Content analyse

• x

Advertising

FB advertising vs. AdWords

Facebook advertising is geschikt voor user /fan acquisition, verhogen awareness & re-engagement.

Niet voor sales!

Text/image Ads

Sponsored Stories

Page Post Ad

Zet een page update om in een advertentie. Kan ook worden ingezet om huidige fans op een nieuwe update te wijzen (re-engagement).

Targeting mogelijkheden

• Locatie

• Leeftijd

• Taal

• Opleiding

• Relatie

• Functietitel

• Werkgevers

• Likes & interesses

• Vrienden van bestaande fans

• Fans van bepaalde pagina’s

“We charge less, if you are more engaging.”

Tom Elliot, Facebook

Gemiddelde CTR = 0,05%

CTR & CPC zijn gecorreleerd. Boven de 0,1% is goed.

Bron: http://blogs.webtrends.com/wp-includes/ms-files.php?file=2011/01/webtrends_facebook_advertising_performance.pdf

Ad engagement = CTR

Facebook ads hebben maar een levensduur van 48 -96 uur

Test veel afbeeldingen

Welke afbeeldingen werken?

Mooie mensen (die je aankijken)

Gekleurde randen

Shocking

Friends of fans

Sociale context zorgt voor hogere CTR.

Werkwijze: Dag 1

• 5 verschillende afbeeldingen • 1 titel • 1 tekst

Dag 2

• Pauzeer alle slecht presterende ads (<0,05%) • Voeg nieuwe titels & teksten toe

Dag 3

• Pauzeer ads met te hoge CPC / te lage CTR • Zet CPC bod op wat je maximaal wil betalen

Dag 4

• Cyclus begint opnieuw • Begin een nieuwe campagne met nieuwe afbeeldingen

Nog meer tips

• Begin altijd in een nieuwe campagne

• Gebruik een FB pagina i.p.v. website als landingspagina

• Maak gebruik van de targetingopties

• Gebruik pagina’s als targetingoptie

• Maak gebruik van de sociale context (vrienden van fans)

• Zet sponsored stories in om vrienden van fans te bereiken

• Zet sponsored stories in om engagement onder huidige fans te verhogen

• Gebruik Power editor of Adsage of een fancy API tool zodat je gemakkelijk veel variaties kan uploaden

Content analyse

• x

Content Strategie

Content strategie

“Wat, wanneer, waarover en hoe vaak gaan we updates

posten?”

Interactie gebeurt in de newsfeed

Bron: http://www.conversocial.com/blog/entry/engage-but-what-does-this-really-mean-and-how-do-you-know-if-youa-re-doing-it

EdgeRank bepaalt inhoud newsfeed

EdgeRank formule

Bron: http://www.frankwatching.com/archive/2011/09/01/facebook-edgerank-wat-is-dat-nou-eigenlijk/

Affiniteit

Wat telt allemaal mee:

• Interactie tussen gebruiker en pagina in het verleden

• Hoe vaak gebruiker jouw pagina bezoekt

• Hoeveel vrienden ook fan zijn van jouw pagina

• Interactie van vrienden op pagina

Niet alles heeft hetzelfde gewicht

• Comments > likes

• Comments & likes van vrienden > comments & likes van onbekenden

• Updates met foto & video > updates zonder foto & video

• Originele content > gesynchroniseerde content

Wanneer posten de meeste pagina’s?

Bron: http://argylesocial.com/landing/social-timing-insights-infographic

Wanneer is engagement het hoogst?

Wanneer zijn jouw fans actief?

Hoe vaak moet je posten?

Bronnen: Dan Zarrella & http://mashable.com/2011/10/26/time-facebook-posts/

Mijn advies…..

Maximaal 2 updates per dag en probeer ze ook buiten kantoortijd

en in het weekend te plaatsen.

Te lange updates

Posts with 80 characters or less in length have 27% higher engagement rates.

Bron: http://forms.buddymedia.com/rs/buddymedia/images/review-strategies-for-effective-facebook-wall-posts.pdf

Gebruik geen URL shorteners

Engagement rates are 3 times higher for Posts that used a full-length URL

Facebook is geen Twitter!

Twitter posts = geen interactie = lage EdgeRank = klein bereik =

geen resultaat

Facebook is geen RSS reader

Handmatig posten = meer interactie

650% stijging in verwijzend verkeer

“So what changed? What we did, and what you can do too, was turn off autoposting to Facebook.”

http://wpmu.org/how-to-increase-your-traffic-from-facebook-by-650-in-5-seconds/

Gebruik call-to-actions!

Dus wees duidelijk wat je wilt

Gebruik foto’s

Gebruik foto’s zoveel mogelijk!

Het kan zo…..

Maar ook zo……

Gebruik events

• Voor: maak een event aan zodat mensen kunnen RSVP’en en kondig het aan met update(s)

• Op de dag zelf: post nogmaals een update

• Na: zet foto’s online van het event

X vs. Y

Lokt reacties uit, hoge engagement op deze posts

Stel vragen

Posts that end with a question have a 15% higher engagement rate.

Gebruik Polls

Fill-in-the-blanks

90% meer interactie dan gemiddeld!

Geef tips

Verzin het onderschrift

Nodigt uit om te reageren = meer interactie = hogere EdgeRank

Post gelocaliseerde updates

Speel in op de actualiteit

En….ook hier helpen foto’s

Het moment van de dag

Celebrate stuff

Andere pagina’s taggen

Weinig gebruikte maar effectieve manier om onder de aandacht te komen.

Varieer

Stel een content kalender op

Planning voor de komende maand

Moderation tip: hidden posts

Content analyse

• x

Analytics

Verschillende tools

Facebook Insights

Onlangs compleet vernieuwd: geeft inzage in gebruikers en interactie

EdgeRankchecker

• x

Geeft inzage in EdgeRank (gratis) en geeft aanbevelingen (betaalde versie)

EdgeRankchecker

Nieuwe feature: Post analyis Geeft score van A t/M F aan posts en aanbevelingen. EdgeRankchecker is een hele goede tool als je enkele pagina’s beheert.

Pagelever

Uitgebreider dan Facebook Insights, ideaal voor beheerders van veel pagina’s

Conversocial

Wanneer zijn mijn fans actief?

Welk type content doet het goed?

Met Conversocial kan je ook updates plaatsen/schedulen en pagina’s modereren

Conversocial: Profiler

Bron: https://app.conversocial.com/profiler/

Welk type content doet het goed bij mijn concurrenten?

Wildfire Monitor

Alleen geschikt voor snelle vergelijking van fangroei

SimplyMeasured: Megafoon

Bron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-insights

Facebook.com/Marketingfacts , 14-10-2011 t/m 27-10-2011

SimplyMeasured: Competitor Analysis

Bron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-competitive-analysis

SimplyMeasured: Competitor Analysis

SimplyMeasured: Competitor Analysis

Bron: http://www.facebook.com/DutchCowboys

Google Analytics

Maak een segment aan met Facebook verkeer

Dank jullie wel!